Dr. No

دکتر نو

الف. ایان فلمینگ در 1953، برای نخستین بار جیمزباند را با داستان "کازینو رویال" به دنیا معرفی نمود. مامور سرویس مخفی بریتانیایی که بعدها به خونسردی، ودکای مارتینی، ساعت های گران قیمت، تاکسیدوهای خوش دوخت، دلبران زیبا و نجات دادن دنیا! شهره خاص و عام شد. فلمینگ، از تمام عناصر دنیای داغ جاسوسان جنگ سرد برای عمق بخشیدن به شخصیت باند استفاده نمود و همواره بر ابعاد انسانی وی تاکید داشت. وی برخلاف سایر ابرقهرمانان، نقاط ضعف یک انسان عادی را دارد و علیرغم هوش سرشار و آمادگی کامل به کرات دچار گرفتاری میشود.
ب. جیمز باند فلمینگ، از یک مادر سوئیسی و یک پدر اسکاتلندی بدنیا میاید. وی والدینش را در یک حادثه کوهنوردی از دست داده، نوجوانیش را با خاله اش زندگی میکند و دست گلهای متعددی به آب میدهد! پس از پایان تحصیلاتش در کالج "فتس" به خدمت نیروی دریایی سلطنتی درآمده و قبل از پیوستن به سرویس مخفی درجه فرماندهی میگیرد. وی از فیزیک بدنی مطلوبی برخوردار است، در تیراندازی و پرتاب کارد مهارت داشته، خلبانی میداند، در بوکس و فنون رزمی تخصص دارد، و عاشق راندن اتومبیل های گران قیمت است. او همچنین، قمارباز قهاریست و هوش سرشارش باعث میشود از فراگیری بالائی در استفاده از تکنولوژی های مدرن برخوردار باشد. باند در پوشش یکی از مدیران شرکت کشتیرانی "یونیورسال اکسپورت" و به عنوان عضو رسته "دوصفر" مشغول خدمت در "ام.آی.سیکس" میشود. "ام.آی.سیکس" شاخه سرویس مخفی "اینتلیجنت سرویس" است. (اینتلیجنت سرویس از شش شعبه تشکیل شده، که برای مثال: ام.آی.وان، شاخه امنیت ملی آن است) اعضای رسته دوصفر -که در داستان های بعدی با برخی از آنها آشنا خواهیم شد-مجوز کشتن-درصورت ایجاب-داشته و برای انجام ماموریت های قالبا دشوارشان به پیشرفته ترین تجهیزات دسترسی دارند.
ج. آلبرت بروکولی و هری سالتزمن، تصمیم گرفتند اقتباسی سینمائی از کتب پرفروش جیمزباند بسازند، ایشان کتاب دکتر نو را برای نخستین فیلم انتخاب کردند که ابعاد سیاسی کمتری نسبت به سایر رمان ها داشت و هیچ یک از دول ابرقدرت آن زمان مستقیما دخالتی در داستان آن نداشتند. از طرف دیگر موضوع داستان، انرژی هسته ای و پرتاب موشک های غول پیکر است که در آن دوران داغ ترین موضوع روز محسوب میشد و به ذات جذابیت فوق العاده ای برای تماشاگر دهه شصت داشت.
د. دکتر نو، دانشمندی چینی -و یکی از اعضای ارشد گروه اسپکتر- است که با سرمایه ای هنگفت، در جزیره شخصیش نقشه تصاحب دنیا را میکشد. همه تلاش ها برای سردراوردن از کار وی ناکام مانده و تنها یک نفر قادر به متوقف کردن وی خواهد بود. نخستین جیمزباند، تا تبدیل شدن به بزرگترین تبلیغاتچی قرن راه درازی دارد، هنوز نه از آستون مارتین خبری هست و نه از ساعت رولکس یا ریش تراش فیلیپس، لیکن فروش بسیار بالای آن باعث میشود تهیه کنندگان به فکر ساخت قسمت های بعدی بیفتند. این فیلم در 1963 اکران شده و از این به بعد مردم جاسوس فلمینگ را با شون کانری خواهند شناخت.

همچنین در مورد جیمزباند بخوانید: از روسیه با عشق