TMNT 8.5

لاک پشت های نینجا

الف. لاک پشت های نینجا بازگشته اند. داستان، پس از وقایع شکست دشمن قدیمی آنها، "شردر"، و در حالی آغاز میشود که لئوناردو برادرانش را به قصد جنگل های باران خیز امریکای مرکزی ترک کرده و در انزوا مشغول تهذیب نفس! و کمک به نیازمندان است. "دوناتلو" یک شرکت خدمات پشتیبانی تلفنی برای محصولات رایانه ای راه انداخته!، و "میکل آنژ" بعنوان مجلس گرم کن! در میهمانی های کودکان کار میکند، "رافائل" ظاهرا هیچ کار خاصی انجام نداده و تمام روز میخوابد، وی شب ها بدون اطلاع دیگران نقاب برچهره گذاشته و تحت نام "نایت واچر" به مبارزه با تبهکاران میپردازد...
سه هزارسال پیش، جنگجوئی برای دست یافتن به جاودانگی، راهی میان این دنیا و جهان دیگری باز کرده بود. او به قیمت از دست دادن همرزمانش و هبوط جانورانی دهشتناک توانست عمر جاودان پیدا کند. در افسانه ها آمده است که هر سه هزارسال یک بار ستارگان در مدار مشخصی قرار گرفته و درهای جهان دیگر دوباره گشوده خواهند شد... جنگجوی مزبور قصد دارد با به چنگ آوردن جانوران و بازگرداندن آنها به جهان کذایی، همرزمانش را نجات دهد و... لیکن کنترل اوضاع از دستش خارج شده و... و فقط "چهار لاک پشت" قادرند کره زمین را نجات دهند!
ب. بعنوان یکی از مشتری های قدیمی و پروپاقرص لاک پشت های نینجا! که تمام فیلم ها، کارتون ها، بازی های رایانه ای و دیگر محصولات این موجودات نه چندان معمولی را در طول سالهای دور به جان نوشیده! معتقدم این فیلم، "بهترین" و جذاب ترین باری ست که قهرمانان سبز رنگ و حاضر جواب در آن گرد هم آمده اند. در حالیکه دو فیلم قبلی لاک پشت ها، محصولات ارزان قیمت و متوسط الحالی بودند، این یکی، هم از نظر بصری و هم محتوائی چند سر و گردن بالاتر ایستاده و حرف های زیادی برای گفتن دارد. همینطور برخلاف اکثر قریب به اتفاق محصولات قبلی که در آن تنها نقطه تمایز لاک پشت ها، رنگ چشم بند و تفاوت سلاح هایشان بود، در فیلم اخیر با چهار شخصیت متفاوت و قائم بذات طرفیم که سازندگان با هوشمندی مدت زمان مجزائی را به معرفی و پرداخت شخصیت هریک اختصاص داده اند. دیالوگ ها جذاب، و زمان بندی شوخی ها بی نقص از کار درآمده و تقابل شیمی گرم و باورپذیر شخصیت ها و ارجاعات هوشمندانه به فرهنگ پاپ، تماشاگر را از خنده منفجر میکند. نیز، جلوه های بصری خیره کننده در کنار طراحی بی نقص شخصیت ها و فضاپردازی تماشائی از این فیلم یک شاهکار ساخته اند و از حالا میتوان با اطمینان آن را یکی از نامزدهای اسکار بهترین انیمیشن سال دانست.
ج. طبیعتا فیلم خالی از نقاط ضعف نیست. برای مثال، تعدد شخصیت ها در آن به قدریست که میتوان با "دزدان دریائی کارائیب: در انتهای دنیا" مقایسه اش کرد و اگرچه سازندگان زمان کافی در اختیار شخصیت های اصلی قرار داده اند، لیکن کثرت مینی داستان ها چیز زیادی از خط اصلی باقی نگذاشته!، از آن بدتر، خط اصلی راجع به ماجرائیست که هیچ ارتباط مستقیمی به لاک پشت ها ندارد. دیگر آنکه سازندگان فرض کرده اند تمام تماشاگران با پدیده لاک پشت های نینجا آشنائی دارند و هیچ توضیح اضافه ای برای مخاطبان جدید در نظر نگرفته اند که خود باعث سردرگمی بسیاری از منتقدین و بینندگان فیلم شده است.