Flushed Away 7.0

الف. رودی سنت جیمز، یک موش خانگی ست، که قفس طلائی، غذای همیشه آماده و زندگی مجلل -هرچند بعنوان حیوانی دست آموز- را کمال مطلوب می داند. اما خوشبختی وی دیری نمیپاید، زمانی که "سید"، یک موش فاضلاب -به تمام معانی ممکن!- از راه رسیده و سیفون را برای وی به مقصد قعر فاضلاب شهری لندن میکشد!، جایی که رودی خود را در کلان شهر موش ها میابد.ا
همه میدانیم، همه کلان شهر را لبریزند از تبهکاران، و البته دلبران سیمین ساق!!، اجازه دهید اینجور عرض کنم: شهر موش ها نیز از این قاعده مستثنی نیست!.ا
ب. صنعت انیمیشن سازی، ارزش بازار غیرقابل تصور بزرگی داشته، و البته به همان نسبت قیمت تمام شده کالاهای آن بالاست. بطور متوسط، هزینه تولید هر انیمیشن بلند به روش سه بعدی -که درحال حاضر بیشترین سهم بازار را با کمترین هزینه تمام شده در اختیار دارد- در سینمای امریکا نزدیک به شصت و پنج تا هشتاد میلیون دلار است. حجم اعظم مصرف کنندگان بازار انیمیشن را کودکان در اختیار دارند، و رضایت این قشر بخصوص، قالبا بر زیبائی بصری و اسلپ استیک استوار است. بدیهی ست که خواست مصرف کنندگان عمده هر محصولی مستقیما بر تولید آن تاثیر خواهد داشت، و عجیب نیست اگر تهیه کنندگان با رعایت نعل به نعل این خواسته ها -با هدف به حداقل رساندن ریسک- به تولید مکرر آثار مشابه در حوزه های امتحان پس داده، دست میزنند.ا
کمپانی دریم ورکز، که توسط سه مغز متفکر و اتفاقا گردن کلفت هالیوود -اسپیلبرگ، کتزنبرگ و گفن- تاسیس شده، از بدو گام نهادن در عرصه انیمیشن به آزمون و خطاهای مرگ باری دست زده، و اتفاقا بهای سنگینی هم برای اینکار پرداخته است -شکست تجاری عظیم شاهزاده مصر-. تلاش فراوان، شالوده شکنی و البته سرمایه گذاری نجومی این شرکت نهایتا با "شرک" به ثمر رسید. شرک، برای نخستین بار در تاریخ انیمیشن، داستان های پریان را یکپارچه به سخره گرفت و همه قوانین دنیاهای تکراری آن ها را در هم شکست. موفقیت عظیم تجاری این فیلم -و فروش اتمی محصولات جانبی آن- تا بحال دو پیایند به دنبال داشته است -سومی به زودی اکران خواهد شد- لیکن گویا سبک شکنی، در آثار دریم ورکز، -متاسفانه یا خوشبختانه- خود به یک سبک تبدیل شده است!. در "فلاش اوی" -شرمنده، نمیدونم چی میتونم معنیش کنم- عملا شاهد رویش یک گونه جدید انیمیشن هستیم. این برای نخستین بار است که این سبک برای داستانی غیر از شر
ک-اگرچه به صورت محدود- به کار گرفته شده و اتفاقا -به زعم فروش فوق العاده و استقبال منتقدین- جواب هم داده است. بنابراین باید منتظر پیامد های متعدد آن بود.ا
ج. فارغ از بعد پارودیک، "فلاشد اوی" در کنار طراحی شخصیت های جذاب، خلق محیط های مفرح و پدیدآوردن موقعیت های خنده دار، از طنز کلامی ظریف و زیبای بریتانیایی بهره گرفته که به بار کمدی آن غنا بخشیده است. کار صدا پیشگان ، هیو جکمن، کیت وینسلت، ژان رنو و ... همه درجه یک است -البته فقط در صورتی که بریتیش بفهمید!- همچنین چرخش های خلاف عرف داستان آن باعث شده حدس وقایع به سادگی همیشه نباشد.
ا
در مجموع، "فلاشد اوی" فیلمی ست دیدنی که یک سر و گردن از اسلاف جریان روزش بالاتر -و البته یک سر و گردن از شاهکارهای پیکسار پائین تر- می ایستد. با این اوصاف، اگر انتخاب دیگرتان "ماشین ها" یا "فوق العاده ها" هستند، میتوانید به راحتی از خیر دیدن این فیلم بگذرید. اما، گذشته از پیکساریها، این یکی از بهترین انیمیشن های سال 2006 است که از تماشایش مایوس نخواهید شد.ا