From Russia With Love

از روسیه با عشق

الف. گروه اسپکتر نقشه زیرکانه ای برای ربودن دستگاه رمزگشایی روسیه به موازات انتقام گیری از جیمز باند کشیده است. آنها به وسیله یکی از فرماندهان اخراجی کا.گ.ب، دختر خانم زیبایی را --که کارمند سفارت شوروی در استانبول است و همزمان برای کا.گ.ب جاسوسی میکند--، مامور می کنند تا با اینتلیجنت سرویس انگلیس تماس گرفته و وانمود کند در مقابل تحویل دستگاه رمزگشا، قصد پناهندگی دارد. ماموریت جیمزباند، ظاهرا نجات جان وی و بدست آوردن دستگاه است، بدون اینکه بداند در حقیقت درحال براورده کردن اهداف اسپکتر میباشد.
ب. دومین جیمز باند. شون کانری جوان از اینجا به بعد زیر سایه باند خواهد بود و تمام تلاش هایش در سال های آتی، برای شکستن این بت ناکام خواهند ماند. ترنس یانگ که همچنان کارگردانی را بعهده دارد، برای نخستین بار باند را در همان آغاز کار میکشد! گرچه چند ثانیه بعد میفهمیم این بدلی بوده که اسپکتر از جیمز باند ساخته، تا مامورین طراز اولش را آموزش دهد!! --هیچ وقت از دلیل اضافه شدن این فصل بی ربط به ابتدای فیلم سر در نیاوردم!--.
ماجرا در استانبول اتفاق میفتد، اما قبل از پرواز باند به ترکیه، آنقدر فرصت هست که سری به تشکیلات سرویس مخفی بزنیم. همین جاست که برای نخستین بار با "کیو" اشنا میشویم. مرد میانسالی که تا پایان عمر--اگر اشتباه نکنم در هشتاد و هشت سالگی-- در بیست فیلم باند حضور پیدا نموده و شمایلی را خلق کرد که بارها در سایر مجموعه ها مورد تقلید قرار گرفت. لیست اسباب بازی های دوصفر هفت، محدود میشود به: یک کیف دستی --که کارد شکاری و مقداری مهمات در خود جا داده و موقع مقتضی منفجر خواهد شد--، و یک اسلحه کامپکت.
تهیه کنندگان هنوز دست به عصا راه میروند، و اگرچه پای روس ها را به داستان باز میکنند اما، هرگز آن ها را دشمن مستقیم به تصویر نمیکشند. به عبارت دیگر جیمز باند تنها سرگرم کننده است و سازندگان هنوز به ظرفیت های سیاسی آن پی نبردند!
فیلم با بودجه ای معادل دو میلیون دلار، تهیه شده و دهم اکتبر 1964 اکران میشود.
از روسیه با عشق، در زمان خود نزدیک به هشتاد میلیون دلار، و تا سال 2002 بیش از نیم میلیارد دلار سود عاید سازندگانش کرد.
ج. "از روسیه با عشق"، به سال 1957 و به قلم ایان فلمینگ، به عنوان پنجمین داستان جیمز باند به رشته تحریر درآمد و به یکی از پرفروش ترین داستان های این سری تبدیل شد. جالب ترین نکته در خصوص داستان، استقبال رئیس جمهور وقت ایالات متحده، جان اف کندی، و اضافه نمودن آن به لیست ده کتاب محبوبش است. نکته جالب تر اینکه، نه کتاب دیگر مجموعه، باتفاق، آثار جدی بوده و "از روسیه با عشق" تنها کتاب داستان لیست فوق الذکر محسوب میشود.
از روی این داستان، فارغ از اقتباس سینمائی، دو برداشت دیگر هم صورت گرفت: نخست در سال 1960، کمیک استریپی توسط هنری گمیج قلمی شده و در روزنامه دیلی اکسپرس --درفاصله فوریه و می-- منتشر شد. دومین اقتباس در دنیای بازی های کامپیوتری اتفاق افتاد. کمپانی الکترونیک آرتز در سال 2005 اقدام به ساخت بازی کامپیوتری با همین نام نموده و اتفاقا شون کانری حاضر شد به جای جیمز باند حرف بزند. این بازی ابتدا بر روی کنسول پلی استیشن دو و سپس کنسول دستی سونی منتشر گردید و بهترین بازی کامپیوتری جیمز باند لقب گرفت --بنده افتخار داشتم که هر دو نسخه را بازی کرده و نسخه پلی استیشن دو را تمام کنم!!--
د. در مجموع باید گفت، از روسیه با عشق، یکی از بهترین فیلم های جیمزباند بوده و همچنان پس از گذشت چهل سال تازه و دیدنی ست.

همچنین در مورد جیمز باند بخوانید: دکتر نو