Last King of Scotland 8.0

آخرین پادشاه اسکاتلند

الف. پدر بزرگ ما، کتابخانه نفیس و الحق بسیار بزرگی داشت، که اکثر نوه ها -هرکدام به دلایلی!- از ناخنک زدن به آن منع شده، و من برای مدت ها تنها مشتری آن بودم... کتب آن مجموعه قالبا تاریخی، سیاسی یا ادبی بودند اما من همیشه موفق میشدم از میان استثنائات، عناوینی باب طبع شکار کنم. یکی از محل های مورد علاقه من، آرشیو متروک مجلات و روزنامه های قدیمی پدربزرگ بود! من در این آرشیو با خیلی ها آشنا شدم: از حسن شماعی زاده گرفته تا ایدی امین
ب. ژنرال ایدی امین، با کودتای 1969 قدرت را در اوگاندا بدست گرفته و تلاش ها برای برگزاری انتخاب تک حزبی را در آن کشور عقیم گذاشت. ناسازگاری امین با دولت فخیمه بریتانیا -که تا سال 1962 حکومت اوگاندا را در دست داشت- زمینه ساز جنگی سرد در ابعاد بین المللی شد و حادثه ربودن هواپیمای ایرفرانس توسط انقلابیون-تروریستها- فلسطینی و واکنش ارتش اسرائیل از مهم ترین فراز های این نبرد بود. تصویری که از امین در خاطره ها مانده -به واسطه جنگ سرد مورد اشاره- محدود به جنایات غیر انسانی وی شده، لیکن با نگاهی گذرا به وضعیت افریقای آن روز -و حتی امروز- در خواهیم یافت که جنایات امین، قسمتی ثابت از سناریوی رایج حفظ قدرت در قاره سیاه، بوده و همچنان هم هست. وی رهبری وطن پرست و ملی گرا بوده و از هیچ کوششی برای ترقی کشورش فروگذار ننمود، بطوریکه مردم اوگاندا، هنوز از وی به نیکی یاد نموده و معتقدند توسعه سیاسی و اقتصادی این کشور وامدار تلاش های امین بوده است. به عنوان آخرین دفاع!، در صورت تامل در مسیر بدست گرفتن قدرت در هرکجای جهان! -در اشکال غیر دموکراتیک البته- براحتی میتوانید جنایات تکاندهنده تری بیابید: از کوبای جناب کاسترو گرفته تا همین انقلاب الهی خودمان. ایدی امین به سال 2003 در عربستان سعودی چشم از جهان فرو بست
ج. داستان فیلم از منظر پزشکی اسکاتلندی جوانی که به اوگاندا آمده و اتفاقی با امین برخورد میکند روایت شده و به حوادث دوره ای از حکومت امین میپردازد. چنین منظری باعث شده فیلم حالت خبری پیدا نکرده و محدود به مشاهدات وی باشد، که انصافا رویکرد هوشمندانه ایست. خوشبختانه داستان هرگز به ورطه اغراق نیفتاده و اگرچه آشکارا داعیه مخالفت با امین را دارد، لیکن منکر ابعاد انسانی و تلاش های وی برای کشورش هم نیست. بازی فارست ویتاکر، در نقش ایدی امین خیره کننده است! ویتاکر با هنرنمائی عمیق اش ابعاد مختلف و بعضا متناقض زندگی امین را به زیبا ترین شکل ممکن زنده کرده و به شایستگی نامزد اسکار هم شده است-به نظرم تنها نامزد شایسته اسکار امسال باشد، امیدوارم که در مقابل حریفان نه چندان قدری چون دیکاپریو مقلوب باندبازی های رایج اسکار نشود-. گذشته از بازی بیاد ماندنی ویتاکر، بازی سایرین هم بسیار خوب و باور پذیر از کار درآمده. از معدود نقاط ضعف فیلم میتوان به داستان های جانبی آن اشاره کرد! که به وحدت روایی داستان لطمه زده اند
د. آخرین پادشا اسکاتلند فیلمی دیدنی ست. من به آن 8 از 10 داده و تماشای آن را به افرادی که طاقت دیدن صحنه های مشمئز کننده در کنار سناریوی قوی و بازی های عالی دارند، توصیه میکنم