Vacancy 6.0

وکانسی

الف. دیوید و امی، زوج جوانی هستند که معتقدند زندگی مشترکشان به آخر خط رسیده، ولی وقتی مجبور میشوند آخرین شب زندگی مشترکشان را --بخاطر خرابی ماشین در ناکجا آباد-- در مهمانخانه درب و داغانی سپری کنند که تفریح صاحبانش سلاخی میهمانان و فیلم گرفتن از آنهاست، میفهمند تا آخر خط راه درازی در پیش است...!
ب. اگر فرض کنیم، افرادی که به تماشای فیلم های ژانر وحشت و تعلیق مینشینند، انتظار "وحشت" و "تعلیق" هرچه بیشتر دارند، نه پیام های اخلاقی یا اظهار نظر در مورد تحولات خاور میانه!، اگر فرض کنیم در یک فیلم اسلشر، پرداختن به انگیزه های جانیان و قاتلین، موجب کسل کننده شدن اثر --و تبدیل آن به یک درام روانشناختی-- میگردد. و اگر بپذیریم چنین آثاری صرفا سرگرمی های دو ساعته بوده و اهمیت پایان بندی در آنها بسیار کمتر از سایر ژانرهاست --چون قرار بوده شما دو ساعت به صندلیتان بچسبید و هر از گاهی بالا بپرید که حتما پریدید، حال انتظار دارید آخر فیلم چه نتیجه ای بگیرید؟--.
در این صورت وکانسی، یکی از بهترین فیلم های نوع خود در چندسال اخیر است. این فیلم بر خلاف اسلافش، انباشته از یک مشت پسر و دختر جوان که به احمقانه ترین اشکال ممکن سلاخی میشوند، نیست و در کمال تعجب --باز برخلاف استانداردهای رایج این گونه سینمائی--
شیمی گرم و باورپذیر بازیگرانش به حدیست که میتوان با تدوین مجدد، از آن یک کمدی رمانتیک درآورد!. همچنین، کارهای احمقانه هر دو سویه داستان --که دیگر به جزء لاینفک اینطور فیلم ها تبدیل شده-- به حداقل رسیده است.
البته فیلم خالی از ایراد نبوده و به فیلم نامه ایرادات جدی و اساسی وارد است، لیکن با در نظر گرفتن پیشفرض های فوق الذکر، همینطور کارگردانی و بازی های قابل قبول، آنهم در ظرف یک ژانر رده "ب" در مجموع نمره قبولی میگیرد.
ج. نکته جالب در مورد کیت بکینسیل --هنرپیشه زن نقش اصلی فیلم-- اینکه بالاخره نمردیم و ایشان را بدون میک آپ هم دیدیم --از وقتی محصولات آرایشی اینقدر پیشرفت کردند، خانم های محترم تبدیل به موجوداتی دو چهره! شده اند، و باور بفرمائید گاهی اوقات دیدن چهره دومی هم خالی از لطف نیست--. ضمنا معتقدم، وکانسی، نقش موثری در تخریب تیپ وی از یک خون آشام شکارچی گرگینه! خواهد داشت. --کاری که پس از "دنیای زیرزمینی" با بازی در فیلم هایی مثل "کلیک" سعی در انجامش داشته-- ولی هنوز تا بازگشتن به نقش سوئیت هارت ها --مثل نقشش در پرل هاربر-- راه زیادی در پیش دارد.
د. اگر اهل تماشای فیلم های هیجان انگیز با مغز خاموش هستید، و اگر احیانا پایه های زندگی مشترکتان متزلزل شده!، تماشای این فیلم را به شما توصیه میکنم.

پینوشت:
- در مورد میک آپ، منظورم از "چهره دوم"، صورت واقعی و بدون آرایش بود.