The Simpsons Movie 6.5

سیمپسون ها

الف. هومر سیمپسون باید دنیا را از خطری که خود ایجاد کرده نجات دهد...!!
ب. سیمپسون ها، موجودات کج و کوله و زرد رنگ مخلوق "مت گرونین" کبیر، نخستین بار نزدیک به بیست سال پیش پا به تلویزیون گذاشتند و از آن موقع تا بحال جزء محبوب ترین سریال های انیمیشن تاریخ باقی مانده اند. پشتوانه چند نسل از تماشاگرانی که در این دو دهه اتفاقات اسپرینگ فیلد را دنبال میکردند، پدران و مادرانی که کودکیشان را با تماشای آن گذرانده و فرزندانی که کشته مرده این خانواده نه چندان بافرهنگ هستند، دست به دست هم داده اند تا فیلم سینمائی سیپمسون ها، حتی قبل از اکران! جزء محبوب ترین آثار امسال به حساب آمده و انبوه امتیازات جاری شده از سوی طرفداران دو آتشه، ریتینگ آن را در آی.ام.دی.بی، از عدد دست نیافتنی "نه" از "ده" بگذراند. —امتیازی که البته در چند روز اخیر تعدیل شد—
لیکن، در صورتی که بعنوان تماشاگر بی طرف پای این فیلم بنشینید، چیزی جز یک قسمت عادی —و البته طولانی تر— از مجموعه تلویزیونی سیمپسون ها عایدتان نخواهد شد. اگرچه باید انصاف داد، به لطف بودجه بالا و زمان ساخت طولانی، شاهد جلوه های بصری به مراتب جذاب تری خواهید بود، اما این موضوع چیزی به امتیازات فیلم اضافه نمیکند، چراکه طراحی شخصیت ها و محیط این مجموعه از ابتدا —و تعمدا— بصورت اغراق آمیز و کاریکاتور گونه در نظر گرفته شده، و تنها بستریست برای بیان مفاهیم انتقادی و طنزی تلخ و هوشمندانه. بنابراین سخت بتوان تراکتورهای سه بعدی! را برای آن مزیتی به حساب آورد.
ج. فیلم اگرچه در مجموع نمره قبولی میگیرد و قادر خواهد بود طرفداران را راضی نگه دارد اما، هرگز تبدیل به اثری ماندگار نخواهد شد و نهایتا ثابت می کند، سیمپسون ها متعلق به صفحه تلویزیون هستند. شخصا تصور میکنم حداقل به این زودی ها شاهد پیایندهای سینمائی از این مجموعه نباشیم.